محل تبلیغات شما

بازرسی جرثقیل:

1-  قبل از شروع كار با جرثقيل، اپراتور بايد بازرسي هاي قبل از كار را مطابق با چك ليست هاي بازرسي روزانه انجام دهد. در شرايط خاص لازم است كه اپراتور از مكانيك جرثقيل ياري بگيرد. بديهي است كه ميزان سوخت، روغن و مايع خنك كننده نيز بايد كنترل شود.

 


2 - هنگامي كه جرثقيل براي اولين بار روشن مي شود، اپراتور بايد به مدت 5 دقيقه با آن كار نكند و آن را حركت ندهد. سپس همه كنترل ها، ترمزها، ابزارها و اسبابهاي ايمني براي اطمينان از عملكرد درستشان كنترل شوند.


3 - در آغاز هر شيفت كاري ، اپراتور جرثقيل يا ديگر افراد كه داراي صلاحيت كافي مي باشند مانند مكانيك جرثقيل، بايستي كنترل ها و بازرسي هاي عادي را كه شامل موارد زير است انجام دهند:

1) كنترل شود كه نشان دهنده ايمني بار با مقادير صحيح تنظيم شده باشد و طول بوم و تعداد لاي سيم ها درست باشد.
2) هنگام عمليات ، از مناسب بودن وزنه هاي تعادل اطمينان حاصل كنيد.
در صورتي كه وزنه ها قابل انتقال و جابجايي مي باشند، بررسي كنيد كه وزنه هاي تعادل مطابق آنچه كه در جدول وزنه هاي تعادل آمده، به طرز صحيحي ثابت شده باشند و براي شرايط عملياتي مورد استفاده ما مناسب باشند.
3) سطح روغن، ميزان سوخت و وضعيت روانكاري را كنترل كنيد.
4) طنابها و اتصالات ثابت انتهاي طناب و تكيه گاهها را از نظر وجود آسيب ديدگي يا سائيدگي كنترل كنيد.
5) هنگام انجام عمليات اجرايي، ميزان فشار باد لاستيك چرخها را بازرسي كنيد.
6) كنترل كنيد كه همه مخازن هوا خشك باشند و آب آنها تخليه شود.
7) بومها را از نظر وجود هر گونه آسيب ديدگي كنترل كنيد.
9) براي ايجاد ايمني و جلوگيري از خطر حريق، بايستي كابين جرثقيل مرتب بوده و فاقد هرگونه قوطي هاي گريس و روغن، اسباب و لباسهاي كهنه يا مواد ديگري كه براي تداركات خاص ذخيره شده، باشد.
10) فشار را در سيستمهاي هيدروليك كنترل كنيد.
11) براي اطمينان و ايمني از عمليات، عمل ترمز گرفتن جرثقيل را از بين ديگر عملكردهاي آن، مورد دقت و توجه خاصي قرار دهيد.
12) از عملكرد سوئيچ هاي قطع كننده اطمينان حاصل كنيد. در عملياتي كه بدون استفاده از اين گونه ابزارهاي ايمني و محدود كننده انجام مي شود، دقت كافي مبذول داريد.
4 -  اپراتور جرثقيل بايستي هرگونه خرابي و آسيب ديدگي مشاهده شده را به مكانيك جرثقيل اطلاع دهد تا نسبت به رفع آن اقدام كند. در صورتي كه مكانيك قادر نباشد مشكل موجود را حل كند بايستي از افراد متخصص در اين زمينه كمك بگيرد.
5 -  اگر عمليات باربرداري در يك محوطه لوله كشي شده يا مشابه آن انجام شود، بايستي اقدامات خاص اضافي صورت بگيرد براي نمونه زمين بايستي محكم باشد و چنانچه به اندازه كافي محكم نبوده و سست باشد، بايستي براي استقرار جكها، در محوطه خاصي از زمين با روشهاي موجود(مثلا استفاده از تراورس) استحكام مناسب ايجاد نمود.
6 -  اپراتور جرثقيل بايستي همچنين اطمينان حاصل كند كه هيچ گونه احتمال سست و خالي شدن زمين بدليل وجود آبراهها، لوله هاي گاز يا لوله هاي آب وجود نداشته باشد چراكه ممكن است ايجاد خطر كند.
7-  هنگام كاركردن نزديك لبه هاي حفره ها، اسكله يا بارانداز بايستي دقت ويژه و مخصوص مبذول داشت.
هنگام باربرداري وقتي جكهاي پايه مستقر شوند اگر محل جكها سست باشد مي تواند خطر آفرين باشد.
8 -  اگر جرثقيل در محيطهاي تونلي يا مشابه آن با سقفهاي بسته مستقر شده باشد، اپراتور بايد به تجهيزات بالاي سر خود از جمله كابلهاي برق كه ممكن است خطر ساز باشند، توجه كافي داشته باشد و حداقل فاصله پيشنهاد شده را تا سقف رعايت كند.
9 -  در صورتي كه جرثقيل در يك محيط سربسته كار مي كند، بايستي مسير حركت آن كاملا جدا و مشخص گردد. توجه داشته باشيد كه كابلهاي برق در اثر وزش باد مي توانند بچرخند، و ولتاژهاي بالا در شكافهاي عميق مي توانند ايجاد قوس الكتريكي نمايند.
10 -  نه تنها جرثقيلها نبايد با كابلهاي بالاي سر خود تماس داشته باشند، بلكه بايستي دقت نمود كه به جرثقيلهاي مجاور خود نيز برخورد نكنند.
11 -   شرايط خوب و ايده آل اين است كه اپراتور جرثقيل در هر زمان قادر باشد بار را ببيند، ولي اين امر هميشه ممكن نيست و اپراتور معمولا نياز خواهد داشت كه كسي وي را راهنمايي كرده و وضعيت موجود را به وي اعلام كند، كه در بعضي مواقع در صورت نبودن چنين شخصي همان كسي كه بار را مي بندد اين كار را انجام مي دهد.
12 -  در پايان، اپراتور بايستي دقت زيادي را هنگام عمليات كاري جرثقيل و پايين يا بالا بردن بار، داشته باشد.

 

 

اصطلاحات باربرداري

 

1- بار اسمي نهايي(Total rated load):

ماكزيمم باري است كه در طول بوم و شعاع كار مورد نظر براي باربرداري مجاز شده است. وزن هوك و ديگر ابزارهاي باربرداري به عنوان قسمتي از بار محسوب مي شود.

2- بار اسمي(Rated load):

باري است كه بايستي بالا برده شود كه از كم كردن وزن هوك و ديگر ابزارهاي باربرداري از باراسمي نهايي به دست مي آيد.

3- ظرفيت باربرداري(Lifting capacity):

ماكزيمم بار اسمي نهايي است كه جرثقيل قادر به بلند كردن آن باشد.

4- شعاع كار(Working radius):

فاصله افقي در سطح زمين از مركز سوئينگ جرثقيل تا خط عمودي از مركز بار مي باشد.

ماكزيمم شعاع كار، ماكزيمم شعاع كاريست كه جرثقيل در آن قادر به باربرداري باشد.

5- ارتفاع باربرداري(Lifting height):

فاصله عمودي از سطح زمين تا هوك جرثقيل مي باشد.

6- طول بوم(Boom length):

فاصله محوري بين پين اتصال ته بوم و پين اتصال قرقره سر بوم مي باشد.

7- زاويه باربرداري(Elevation angle):

زاويه بين مركز بوم با خط افق مي باشد.

8- طول جيب(Jib length):

فاصله محوري بين پين اتصال قرقره سر بوم و پين اتصال قرقره روي سر جيب مي باشد.

9- زاويه آفست جيب(Jib offset angle):

زاويه بين مركز بوم و مركز جيب مي باشد.

10- سرعت باز شدن بوم(Boom extension speed):

بيشترين سرعت باز شدن تلسكوپ بوم مي باشد.

11- سرعت افزايش زاويه بوم(Boom elevation speed):

زماني كه لازم است تا بوم با كمترين طول از پايين ترين نقطه به بالاترين نقطه خود برسد.

12- سرعت پيچيده شدن سيم بكسل(single line speed – winding upspeed):

بيشترين سرعت پيچيده شدن سيم بكسل در يك دقيقه بر روي درام مي باشد.

13- سرعت هوك(Hook speed):

ماكزيمم سرعت بالا رفتن هوك در دقيقه مي باشد. سرعت هوك از تقسيم سرعت سيم بكسل  بر تعداد لاي آن بدست مي آيد.

14- سرعت سوئينگ(Swing speed):

بيشترين تعداد گردش دستگاه بر دقيقه مي باشد.

15- بيشترين عكس العمل جك در عمليات( Maximum jack  reaction inoperation):

بيشترين فشار در نقطه اتكا جرثقيل بر روي زمين(محل استقرار جك هاي پايه) مي باشد، هنگامي كه جرثقيل با حداكثر بار خود، سوئينگ كند. هنگامي كه جك هاي پايه كاملا باز شده باشند، اين مقدار به عنوان ماكزيمم عكس العمل جك ناميده مي شود. زميني كه جك هاي پايه بر روي آن مستقر مي شود بايد براي اين منظور آماده شده باشد.

مركز ثقل: center of gravity

نقطه اي از جسم كه به عنوان مركز وزن آن محسوب مي شود كه معمولا در اجسام متقارن در وسط آن مي باشد و اگر اين نقطه زير قلاب جرثقيل قرار بگيرد بار بصورت تراز بلند مي شود. مركز ثقل بارها معمولا با علامت CG نمايش داده مي شود.

 

ظرفيت باربرداري جرثقيل

در اين قسمت مي توانيم ظرفيت باربرداري جرثقيل، شعاع كاري و ارتفاع باربرداري را از روي دياگرامي كه در صفحه مشخصات هر جرثقيل وجود دارد، بدست آوريم.

- محاسبه ظرفيت باربرداري

1) مواردي كه در محاسبه ظرفيت باربرداري مؤثر مي باشد

سه فاكتور زير بايستي در محاسبه ظرفيت جرثقيل مورد توجه قرار گيرند.

 

1-        استحكام جرثقيل (آيا امكان شكست اجزا جرثقيل وجود دارد؟)

2-       تعادل جرثقيل (آيا امكان وجود واژگوني جرثقيل وجود دارد؟)

3-      ظرفيت قرقره ها ( آيا وينچ توانايي بالا بردن بار را دارد؟)

 

ظرفيت باربرداري جرثقيل با در نظر گرفتن كوچكترين مقدار هر يك از سه فاكتور بالا محاسبه مي شود.

هنگامي كه شعاع كاري جرثقيل بزرگ باشد، ظرفيت نهايي جرثقيل بر اساس تعادل آن، و هنگامي كه شعاع كاري جرثقيل كوچك باشد، بر اساس استحكام بوم و ديگر اجزا آن محاسبه مي شود

2)تعادل و استقرار جرثقيل

براي محاسبه استحكام جرثقيل تحت قوانين مستند، به اين موارد بايستي توجه نمود: علاوه بر ظرفيت اسمي جرثقيل، به وزن جرثقيل، نيروي اينرسي و گريز از مركزي كه در نتيجه سوئينگ جرثقيل و بالا بردن بوم بوجود مي آيد، و نيروي باد نيز بايستي توجه نمود.

3) پايداري جرثقيل

      براي ايجاد تعادل جرثقيل روي جك هاي جلو و عقب، قوانين مشخصي وجود دارد.

4) كارايي جرثقيل

اعداد جدول (بارهاي مجاز نهايي) با توجه به جرثقيل مجاز با در نظر گرفتن استحكام و پايداري تعيين مي شود.        

- چگونگي محاسبه ظرفيت باربرداري جرثقيل، شعاع كاري و ارتفاع باربرداري از روي جداول باربرداري صورت میگیرد

 

 

بازرسی جراثقال و تجهیزات بالابری

خصوصیات نرم افزارهای lifting:

بازرسی و تست تجهیزات باربرداری و بارگذاری

كه ,مي ,جرثقيل ,باربرداري ,بايستي ,بوم ,مي باشد ,مي شود ,است كه ,بوم و ,كه در ,محاسبه ظرفيت باربرداري ,ظرفيت باربرداري جرثقيل، ,length فاصله محوري ,ديگر ابزارهاي باربرداري

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها